dare.likar@siol.net

Samo kar je treba

7.05.2012 · 24 komentarjev

V teh časih je zelo »in« če trdiš, da je za vse potrebno malo navadne kmečke pameti. S kmečko pametjo opleta že vsak amaterski vsaj malo ambiciozen retorik. Pa ne glede na to ali ve kaj je to kmet, da ne govorim kako vprašljivo je to ali si je kaj blizu s pametjo. Mi pa še posebno ta razkorak med besedami in realnostjo pade v oči, ko se na kmečko razmišljanje sklicujejo ravno isti tipi, kot so še nedavno na vse pretege bluzili o evropskih direktivah v kmetijstvu, o velikih kmetijah, ki so dovolili propad kombinatov in zadrug in ki so preprosto povedano, dovolili ravno to, da se je vse zakompliciralo in se ravno točno oddaljilo od te razvpite kmečke pameti, ne pa da bi se ji kakorkoli približalo.

No, malo sem zašel. V mislih sem imel omizja in komentarje, ki jih zadnje čase spremljam in, ki govorijo o samooskrbi v Sloveniji. Menda bomo čez par let lahko stradali, če ne bomo sami pridelali malo več repe in krompirja. To se mi samo po sebi prav res ne sliši slabo, da bi namreč malo bolj obdelali lehe in več posadili. Zanimivo pa se mi zdi, da lahko pametujejo o tem ravno tisti, ki so vse skupaj zašuštrali. Res zanimiva reč. Posebno če pomislimo, da za furanje tega svojega politikantstva vlečejo kar nekaj evrskih jurjev na mesec.

Sicer pa sem se na kmečko pamet spomnil bolj zaradi splošne situacije. Ko spremljam naše politike in pogajalce tako imenovane nasprotne strani, mi ob vsakem njihovem besedičenju pade na pamet, kako bi bilo dobro, če bi razmišljali in seveda tudi delali nekako tako, kot kmet, ko se loti oranja njive. Zagotovo niste nikoli slišali, da bi se kakšen orač spomnil sredi aprila, da bo treba preorati polje, potem pa bi določil rok za to opravilo recimo petnajstega maja. Do takrat bi se z ženo, sosedi, otroki, kmetijskim pospeševalcem in s konjem pogajal kako bo zadevo speljal. Pa če tudi nekako dopustimo, da ni tako narobe, da si za določeno opravilo določiš datum, pa nikakor ne moremo mimo dejstva, da delo niti slučajno ne bo opravljeno niti dan, niti eno uro pred skrajnim določenim rokom. Občutek dobimo, da je vsem v interesu, da vlečejo svoje tako imenovano pogajanje do onemoglosti. Zadeva spominja na končnico kakšnega športnega tekmovanja, ko dve moštvi tekmujeta na štiri zmage. Eni zmagajo prvič, drugič in še tretjič. Potem pa …. Hop, tako pa to ne gre. Vodstvi obeh ekip se dobita nekje na samem in se lepo dogovorita, da je treba odšpilat čimveč tekem, saj tekme privabijo gledalce, gledalci pa pač denar. Tako odigrajo neznansko dramatičnih sedem tekem in tisti, ki so že sprva potegnili na tri nula, zmagajo na koncu štiri proti tri in so hepi do kosti. Pa tudi gledalci, predvsem pristaši klubov niti malo ne posumijo v pošten boj in nikakor ne pomislijo, da je bilo smrtnim sovražnikom že davno prej prijateljsko znano kakšen bo njihov končni izid.

Ne, pri oraču pa to tako ne gre. Ko orješ njivo, denimo v gorski vasici z imenom Jagršče, se za projekt odločiš in ga tudi spelješ. Takoj naslednje jutro. Zvečer pokličeš soseda, saj v tistem bregu rabiš pomoč v obliki starega zetorja z vitlom. V traktor natočiš rdečo nafto in potegneš zajlo po bregu. Na ravnini bi oranje pač opravil neposredno s traktorjem, tam gori pa bi se tega lotil le kakšen kaskader. No z omenjeno zajlo potem potegnemo, v mojem primeru cca. 150 brazd. Tako nastane trideset metrov dolga in dvajset metrov široka njiva.

Poleg stroja, ki vleče drevo po bregu in orača, ki ves zgonjen vlaći zadevo nazaj po njivi navzdol, pa je seveda najbolj pomembno orodje, ki z njim orjemo zemljo.

Drevo!! Kovaški izdelek nekega mojstra, ki je pred bogve kolikimi desetletji izdelal tisto reč. Reč, ki nima popolnoma ničesar preveč in ničesar premalo. Ravno prav. Ima dve kolesi, dva lemezna, dve rali, ki režeta zbito zemljo in ročaje. Poleg tega z zobniškimi mehanizmi nastavimo globino, kot in točko vlečenja, da je brazda prav široka. Mislim, o tem bi se dalo napisati mnogo več.

Vsekakor pa lahko z gotovostjo trdim… ta mož, ta je imel zdravo kmečko pamet. Bleferji, nakladači, demagogi, priskledniki oportunistični .. ne laskajte si toliko. Niti do podplatov blatnih gumijastih obujkov tipu ne sežete.

zetor

drevo

njiva

  • Share/Bookmark

Kategorije: miks · v afektu



24 odzivov ↓

  • noahnoah // 7.05.2012 09:36

    Po kmečki logiki so naši politiki najmanj vaški posebneži, če že ne pijančki, ki so svojo kmetijo že zdavnaj zapraviliin veselo živijo na plečih sosedov :)

  • tinkara123 // 7.05.2012 09:44

    Samooskrba. Pa smo tam – politika. Jaz ne razumem veliko o čem se pogovarjajo ljudje na televiziji in se mi tudi ne zdi, da bi se o tem mogla kaj naučiti ali spoznati od njih.

    Sama imam namreč šele drugo leto vrt, ker se ga prej nisem upala lotiti. Želela sem si, da bi mi nekdo kaj o vrtnarjenju povedal in sem dobila čudovito prijateljico, ki res veliko ve o vrtu.

    Da se vrnem nazaj na temo. Zanimivo pa je, da imajo ljudje še vedno vrtove in v njih zasejane angleške trate, namesto koristnih vrtov iz katerih bi lahko pobirali sveže paradižnike, solato … O tem sem pa ne dolgo nazaj pisala tudi sama. Kako lahko ljudje jedo plastično solato, od katere teče zelena voda in imajo anlgeške trate ter se ne ozirajo na to, da je bila špricana z raznimi škodljivimi sredstvi. Namesto, da bi po službi ali šoli šli na vrti in si pridelali svojo solatko od katere lahko teče samo rjava voda (saj je bila prej v zemlji). Ha? Človek se sprašuje kam gre ta svet.

  • Irena Cigale // 7.05.2012 09:56

    Prav je, da si začutil pomlad v sebi. Ne bi ti jo bilo treba tako hitro odpihniti. Kdor te ne pozna, bi utegnil pomisliti, da si star dedec.

  • noahnoah // 7.05.2012 11:56

    http://noah.blog.siol.net/2012/05/07/kdo-je-za-srecanje-prijateljev-v-izoli/

    lp Sandi

  • daredare // 7.05.2012 12:20

    Ja, Noah, nekako tako. Glede srečanja mislim, da mi bolj slabo kaže, ker takrat brenkamo na eni ohceti. Bom pa še počakal, da zvem kakšna ura in lokacija, je v igri. Če bo le kakšna kombinacija možna, bom z veseljem prišel. Hvala in lep pozdrav!

  • daredare // 7.05.2012 12:27

    @Tinkara, res, velikokrat se tudi sam sprašujem podobne stvari. Velikokrat pa taka vprašanja tudi niso na mestu. Jaz sem našo njivo sicer zoral in tudi posejali/posadili bomo nekaj. Potem bomo tudi kakšen dan porabili, da bomo malo opleli, osuli krompir itd …. Vendar pa bo to, če bomo gledali skozi takšno prizmo, zerlo draga zelenjava. Tista njiva je namreč oddaljena 2o kilometrov in veš kako je z derivati in s časom. Tudi tisto kako lahko vsak dobi kos zemlje in jo obdeluje je malo na trhlih nogah. Kmetje po večini ne marajo niti slišati, da bi kakšne vrtičke dajali v najem neznancem iz mesta. Kakšne posebne najemnine pa itak ne moreš pričakovati, ker potem stvar ni več smiselna.
    Potem je treba stvar pognojiti, zorati (če je leha le malo večja) kupiti semena in , kot že omenjeno, imeti za to čas ….
    Nam se računica izide predvsem zato, ker bi gor v Jagršče tako ali tako hodili in je lepo še malo poskrbeti za vrt in potem s sabo prinesti okusno in zdravo zelenjavo. Velikokrat pa razumem tudi marsikoga, ki se mu to ne zdi smiselno, za to nima časa ali pa si tega celo ne more privoščiti.

  • daredare // 7.05.2012 12:29

    Seveda pa je stvar čisto drugačna če nekomu poleg hiše gredice zarašča plevel, sam pa kupuje plastično solato v diskontu. To je pa res druga reč!!

  • daredare // 7.05.2012 12:34

    @Irena, vaš komentar bom dal malo v razmišljanje :)
    Pomladi namreč nikoli ne odpihnem. Preveč težko sem jo čakal in znam se veseliti prebujanja narave.
    Glede tega, da me ima marsikdo za starejšega kot sem, pa moram reči, da sem to že večkrat tudi sam pomislil. Predvsem zaradi mojega pisanja, ki pogosto opisuje takšne usode in zgodbe iz nekega na pol minulega časa.

    Sicer pa ta situacija ni tako slaba. Sam sem bil kar nekajkrat presenečen, ko sem blogerje prvič srečal v živo. Tukaj na blogu, ko smo komentirali, sem imel velikokrat občutek, da sem v družbi same mularije. Predvsem pri tistih najbolj ostrih in polemičnih se mi je velikokrat zdelo tako. Potem pa smo se srečali in sem spoznal, da so to večinoma seniorji in kar po vrsti starejši od mene. :) :)

    lp

  • Marko // 7.05.2012 12:40

    Dare, podcenjuješ politike. Izmislili so si vendar najboljši evropski kmetijski pridelek, odkar je Kolumb privlekel krompir iz Amerike. Reče se mu SUBVENCIJA! :)

  • tinkara123 // 7.05.2012 13:58

    Uff na to pa nisem pomislila, saj sem predvidevala, da so vrtičkarji tisti, ki delajo zraven – torej maksimalno 10 m stran od hiše. Hm … dejansko nisem pisala o tistih, ki imajo njive npr. na barju in morajo do njih priti z avtom ali traktorjem. Se strinjam absolutno, da ni rentabilno v kolikor si tako oddaljen in imaš zelo zahtevno službo. Pa vendar menim, da bi si vsakdo našel čas in si prskrbel malce zelenjave. Prav tako gnojenje … pri nas je domače in tudi kompost veliko odtehta (tako, da mi dejansko ni potrebno kupovati zemlje za rožice) …

    Je veliko “če ne bi imela”. Če ne bi imela gnoja doma bi morala kupiti, če ne bi imela blizu vrta bi morala iti z avtom, če ne bi …itd.

    Ja se strinjam v celoti!

  • tantadruj // 7.05.2012 14:11

    Kot dodatek k avtorjevemu prispevku, priporočam še ogled videa na priloženi povezavi. Ga. Sanja Lončar – članica Ekoci (Eko civilne iniciative Slovenije) prebivalce RS sooča s trenutno svetovno situacijo in veliko verjetnostjo pomanjkanja hrane v bližnji prihodnosti. Kar se danes zdi nemogoče, je lahko čez noč mogoče.

    http://www.s12.si/ekologija/dogodki/1485-pomen-samooskrbe-s-hrano-in-semeni-sanja-lonar.html

  • miri // 7.05.2012 18:57

    Mi pride na pamet bivši kmet,iz skoraj sosednje občine ,kasneje politik pri koritu ,ko se je delala nova država.Ko mi pogled na desno ošvrkne njegovo kmetijo…Jao,jao,nered.In tak bo upravljal državo.Bodimo,no,vsaj malo resni.

  • daredare // 7.05.2012 22:52

    @Marko, točno to. O tem smo modrovali par objav nazaj v zapisu o solidarnost. Subvencija je krasno orodje, ki z njo oblast dobi kontrolo nad upravičenci. Zato tudi pravim, da isti tipi zdaj ropotajo o popolnoma nasprotnih ukrepih.

    @Tinkara, tako je to ja, več različnih zgodb je. Včasih celo lahko rečemo, da tisti, ki ima za to najslabše pogoje, poskuša vse, da bi obdelal, pridelal in tako naprej, medtem ko nekomu drugemu podo oknom raste osat. lp

  • daredare // 7.05.2012 23:20

    @Tantadruj, bom preštudiral, hvala !! lp

    @Miri, ta pa že ni iz mojih zgodb. Slab gospodar, slab kmet in kakopak slab politik. Kako če bit drgač??

  • noahnoah // 8.05.2012 09:58

    Dare:

    nekaj podobnega kot zadnjič. enkrat dopoldne bi se dobili v Izoli, se šli nekam okrepčat in poklepetat in to je to :)

  • Tihi // 8.05.2012 10:06

    Največ zdrave kmečke pameti je še tam kjer je tudi nastala, v zdravem kmečkem okolju. V naši politiki pa na žalost ni nobene pameti več, enostavno ne morem verjeti kako to, da volilci nismo zmožni postaviti prave in sposobne ljudi na vodilna mesta. Dober in pameten politik bi se ljudstva moral bati pri nas se pa politikom milo rečeno fučka za mnenje ljudstva in zato tudi počnejo vse bedastoče ki se jih spomnijo brez kakršnekoli odgovornosti. Slab kmet ima slab pridelek, slab politik pa ima še zmeraj celo plačo.

  • daredare // 8.05.2012 12:53

    @Noah, zdaj moram še jaz točneje zvedeti kam gremo in ob kakšnih urah …. Zaenkrat imam v koledarju samo oznako ohcet. To je pa lahko blizu ali daleč, zgodaj ali malo pozneje. Konec tedna bom sigurno vedel več!

    @Tihi, ljudstvo ima težave z raznimi stvarmi. Eno je iz nekih drugih časov v podzavest vtisnjen čut dolžnosti do oblasti, drugo na primer čredna postavitev na stran tistih, ki jih “raziskave” napovedujejo kot verjetne zmagovalce, tretje seveda neracionalna ideološka razdelitev, četrto pa mi ti pojasni … kakšno alternativo imajo omenjeni volilci ???

  • Tihi // 8.05.2012 15:21

    Dare@
    Je ni, vsaj jaz je ne vidim na pošten način in z pošteno besedo. Že v starih časih kmetom ni preostalo drugega kot punt ko se je oblasti začelo “fuzlati”……

  • Irena Cigale // 9.05.2012 19:50

    Imela sem težave z internetom. Nekaj bistvenega je treba povedati za tvojo zgodno na natečaju. Gospa Slamičeva je imela težko delo. Z nikomer se ni mogla posvetovati. Omenila je nekaj šifer, ki bi jih
    , če bi imela možnost, še izbrala med zmagovalne. Tvoja je bila med njimi.

  • daredare // 9.05.2012 23:15

    Irena, saj s tem sem tudi seznanjen. Pa verjetno ni ravno tako zelo važno. Gospa selektorica je imela pač svoje kriterije, treba pa je tudi povedati, da v takšni družbi ni noben problem biti peti ali predzadnji :)
    Pa če pomislimo še to, da sem ravno jaz zadnjič pravil, da mi tekmovalnost ne gre skupaj s pisanjem :)
    Hvala vseeno. Bod’te fajn!!

  • noahnoah // 10.05.2012 12:51

    http://noah.blog.siol.net/2012/05/10/predlog-za-srecanje-v-izoli/

    lp Sandi

  • mm // 10.05.2012 22:10

    s svojo kmečko pametjo sem relativno zadovoljna.
    Dobro mi služi in se uspešno brani pred kvarnimi vplivi Žabarije
    :-)

  • daredare // 10.05.2012 22:51

    @Noah, lp

    @mm, to se pa tudi v redu sliš’ !! :) lp

  • mijau // 14.05.2012 15:28

    Za tiste, ki nimajo dovolj obdelovalne zemlje v bližini doma, so iznašli vertikalno zasaditev. Nekakšne plastične škatle z luknjami ob strani, kamor zasadiš solato ali začimbe.

Komentiraj

Komentiranje iz tujine je omogočeno zgolj prijavljenim uporabnikom !